En arg snickare

Så var det söndagkväll och den här helgen är snart slut. Ännu en helg i huset, vi får passa på nu när vi inte har så mycket inplanerat. Men det blir även lite att vi just nu är i krukmakeriet och "glömmer" det här hemma. Försöker göra undan hushållssaker i veckan så vi kan ta helgerna i krukmakeriet, men det ärhelt enkelt roligare att bygga än att städa just nu. Adventsljustakarna kom dock upp i fredags av Janne och Majken medan jag jobbade, på så sätt kunde vi vara eftermiddag och kväll i krukmakeriet.
Måste avslöja att sista tiden har jag sträckkollat på gamla avsnitt av arga snickaren. Inser att efterhand som jag tittar, blir jag lite av en arg snickare själv.
Kommer på mig själv med att få mindre utbrott över verktyg som ligger framme och oordning. Inser att vi nog alltid har haft rollfördelningen att Janne ställer upp, slänger allt omkring sig och skräpar ner när vi byggger och efter går jag och plockar upp verktyg, organisterar var materialt skall stå och städar upp. Nummera samma fördelning, men jag hör mig själv säga: arga snickaren säger att man ska ha städat när man bygger, eller släng inte verktygen omkring er, arga snickaren säger att då åker det ut.
Vet inte hur uppskattat det är av Janne, men det finns sanning i att det är svårt att ha inspiration till att bygga när det bara är uppställt och saker tar längre tid och blir mer omständigt om man inte håller ordning och måste leta efter allt.
Liter arg snickare kan väl ändå vara bra...?

Nu är i vart fall båda mina projekt klara (så långt det går just nu). Tog några helger mer än vad det var tänkt när jag började. Mitt lilla projekt med att måla om snabbt i sovrummet som slutade med uppbrutet golv, vi hittade en källare, bröt upp golvet även i lilla rummet, nya golv, ommålat, lucka till källaren och nu två rum i huset som är klara.

Golvet blev lagt fredag och lördag och idag kom lister upp och möblerna flyttdes in igen. Det blir ju lite mer omständigt när man mellanåt måste bryta och ta hand om en liten Klara som tycker att nu räcker det. Ska inte påstå annat än att man blir frustrerad när man får bryta för att amma och natta liten tjej.

Rätt trixigt att få till golvet över luckan. Luckan är en av de saker som inte är klart, lister ska sättas runtom och någon form av gångjärn.
Nöjd med hur rummen blev, nöjd med att jag gjort det i stort sätt helt själv, samtidigt som jag haft tjejerna med mig och nöjd med att rummen går att använda igen. Majken har någonstans att leka och ha sina saker när vi är i huset och Klara har en säng att sova i.






Janne och William har fortsatt  i badrummet. Lecakulorna och lecablocken är på plats. Tog lite tid att säcka all den leca som blev över, kommer aldrig mer behöva köpa lecakulor att ha till blommor.

När vi hade köpt huset och ordnat med husförsäkring var Antizimex ute och tittade så som de gör vid nytecknande av husförsäkring. Gick då inte att komma ner i grunden, men då vi ändå ska renovera blev det bestämt att vi ska höra av oss när vi brutit upp golvet i köket så de kan titta då.
Därför ringde Janne till dom i veckan för att tala om att nu kunde de titta om de ville, då vi brutit upp golven i rummen och man kan se grunden bra, 
- Ni kan komma och titta på grunden nu om ni vill, vi har brutit upp golvet, ja och så tror jag ni är lite inresserade av att vi har hittat en källare i huset.
- Har ni hittat en källare?!

Kommentarer

Populära inlägg