En varm och torr sommar


Så har större delen av sommarledigheten gått, snart är det dax för jobb igen, för oss båda. Janne ska tillbaka från semester och jag ska tillbaka från föräldraledighet.
Så vad har vi då gjort hela den här mycket speciella sommaren? Speciell då det är torrt och varmt. Vi som gillar att vara igång med olika projekt, bygga, fixa och sköta trädgård.
Trädgården har det inte varit mycket med, inget växer i denna torkan, inte ens ogräset. Värmen har gjort att i vart fall jag har fått slå av ordentligt på takten.
Lite har dock blivit gjort, för min del, innan värmen kom och några sommargäster har vi hunnit med att ha i krukmakeriet, våra första kom hela vägen från Australien.
Lite småpanik var det innan de skulle komma, många projekt som var påbörjade och som skulle hinnas klart. Men vi han och städat blev det också.


Jag upptäckte en dag att altandörren ut från lilla rummet till trädäcket på baksidan inte såg så rolig ut. Det var när jag skulle städa inför våra gästers ankomst och dörren skulle putsas som jag insåg hur den såg ut. Någon hade tyckte att den skulle vara vit istället för brun och målat, men på vägen tyckt det var jobbigt att maskera glaset och därför bara målat på. Säkert med tanken att det är lätt att ta bort färgen från glaset efteråt. När man sen skulle ta bort färgen insåg man säkert att så tjockt med färg på glas inte alls är lätt att ta bort och därför lät man det bara vara.
Att ta bort färg från glas är både tråkigt, tar tid och gör ont i fingrarna, att ta bort färg som någon annan varit slarvig och målat med är pest, en hel del svordomar blev det.
Dessutom hade de bara målat en gång och det bruna lös igenom, därför fick den en omgång färg till.
När jag målat och gjort vid dörren på insidan kunde jag lika gärna även måla utsidan. Började skrapa och insåg att dörrens utsida var målad med plastfärg och träet var riktigt blött undertill. Ett par år till och det hade aldrig gått att rädda. Nu fick jag skrapa bort all färg med hjälp av varmluftpistol, låta träet torka och sen måla dörren. Bra blev det till slut.




Nu kom våra gäster och sen hade vi bestämt att vi skulle ta det lugnt med fler projekt i krukmakeriet den här sommaren. Tog nog ett par veckor, sen råkade jag ta hammaren och slå lite på putsen på ena gaveln. Ville ju bara se hur hårt det satt. Har stört mig på dessa vitputsade gavlar sen vi köpte huset. Korsvirke skall ha träpanel på gavlarna, inte puts som är målad vit.
Efter det kunde Janne inte låta det vara och vips var putsen nere från hela gaveln på baksidan av huset.
Själva putsen var helt okej uppsatt, vassmatta på grövre hönsnät, spikat på väggen och sen putsbruk över. Däremot var allt detta satt direkt utanpå den gamla träpanelen som nu var helt upprutten, bara att byta. Visade sig även att fönstret som satt i väggen var med enkelglas, inte konstigt det var kallt i vintras. En fras vi återkommer till gång på gång. När panelen var borta visade det sig att man sågat bort bjälken för att sätta in fönstret och fönstret satt bara fast med fogskrum och isolering fanns det inte någonstans.
Det var även intressant när jag upptäckte på morgonen att det var hål rakt ut från sovrummet när Janne tagit bort panelen, som sagt inte konstigt att vi hade kallt i vintras.
När allt väl var borta av det gamla och springor i sovrummet var igenfyllda med latex. 
Vi upptäckte nämligen den hårda vägen att det inte var tätt mellan taket i sovrummet och vinden. När jag skulle gå och lägga mig efter att Janne hade rivit hela dagen var hela sängen full med smuts och damm som ramlat ner ovanifrån.
Nu blev det nytt regelverk, isolering, ångplast,vindpapp, nytt fönster och ny panel och allt målat med röd slamfärg.
Sista målartagen tog Janne på natten, dagen efter var det städning inför nästa gäster som skulle bo här en vecka.
Här kan man se hur gavlarna såg ut när de var putsade.



Nu var ju tanken att det fick vara slut på projekt den här sommaren, lite vila ska man ju också ha. Vila är dock inte Jannes starkaste sida.
Våra gäster åkte på förmiddagen och runt lunch började Janne riva även den andra gaveln efter att i en vecka stört sig på hur den såg ut nu när den andra var klar.





I skrivande stund har han kommit en bra bit på vägen, ni ska få en kik på projekt gavel på framsidan resten får ni läsa om vid nästa inlägg. Då får ni även se hur det går med mitt projekt som påbörjades igår. Omålning av lilla stugan.

Kommentarer

Populära inlägg