Nu avslutar vi våra påbörjade projekt

Ska börja med att varna för ett långt inlägg, många projket har varit igång och avslutas nu efterhand och det finns därför mycket att skriva om den här gången.
De sista helgerna har vi tillbringat mycket tid i krukmakeriet och den här helgen har vi för första gången sedan badrummet revs kunnat sova där.
Det innebär att badrummet är i princip klart. Janne har varit nere i sommarstugan lite då och då (ibland även innan jobbet) allt för att få det klart. Nu är allt på plats, i torsdags kom badrumsskåp, fläkt och belysning på plats och igår tog jag första duschen i nya badrummet. Nu känns det lyxigt att kunna gå på toaletten igen i krukmakeriet, vi har åter varmvatten och man kan duscha. Belysningen är en av de saker i badrummet som blev extra bra. Bra belysning i badrumspegeln och sen spottar i taket. Spottarna går dessutom att dimma och ljuset är grymt bra.
Före





När badrummet äntligen blev klart, kunde vi städa av ordentligt, det där byggdammet som sitter överallt. Dammet som inte alls är som vanligt damm, damm som letar sig in överallt och som måste torkas bort i flera omgångar. Hela huset är inte avdammat än, men det värsta är borta och sakta börjar lukten av gammalt cementdamm försvinna.
I min iver att städa och bli av med all smutts råkade dammsugaren få det lite tufft och gav helt enkelt upp. Fick fria händer att åka iväg själv och införkaffa en ny.
För några år sedan köpte jag en ny mobil, en liten fin och rosa, helt otroligt fin var den och rosa. Sa jag att den var rosa. Ett par veckor efter att jag köpt mobien ringde det en person från företaget och ville veta varför jag valde just den mobilen.
- För att den var rosa, svarade jag så klart.
Personen skrattade lite åt mitt svar som den uppenbart trodde var ett skämt och frågade mig sen igen varför?
- För att den är rosa, svarade jag igen, helt allvarlig.
Den här gången skrattade inte personen som förstod att jag menade allvar, däremot visste den inte riktigt var den skulle få med mitt svar, då det inte fanns som allternativ i dens enkätsvar.

Med denna historia vill jag återkomma till mitt val av dammsugare. Om det finns en damsugare som först och främst heter Mini och sen dessutom kommer i färgen rosa, då är det väl självklart att det var just denna jag kom hem med.




Under valborgshelgen kom en av vår vänner på besök, så även om badrummet inte var klart valdes det att släppa badrummet och istället börja bygga på ett trädäck på baksidan av huset.
Redan när vi var och tittade på huset först gången sa Janne att här borde man ha ett stort trädäck med den otroliga utsikt som vi har över fälten.
När Janne började mäta upp trädäcket kom jag att tänka på att det absolut bästa med trädäck är ju alltid att sitta i trappen till däcket, undrade därför om vi inte kunde dra trappan ut förbi gaveln. Janne var inte sen på att hänga på mitt förslag. Trots mycket annat som hände under valborg så fick de upp stora delar av regelverket till trädäcket och fick grävt ner alla plintar som skulle ner.
Idag fick Janne på plats sista träbitarna och som grannen sa igår när han kom på besök och såg trädäcket:
-Det här är ju lite av ett skrytbygge helt klart.
Skrytbygge vill jag inte kalla det, men stort blev det och väldigt, väldigt bra. Bästa med hela trädäcket blev den stora trappan, helt underbar att sitta på, dricka sitt morgonte och titta på utsikten över fälten.

Före









Ända från början har jag stört mig på den vita färgen som köket har på sin panel på utsidan. Huset är i skånskt korsvirke, rött och vitt som sig bör, men panelen är vitmålad. Numera smutsigt grådaskig och passar inte alls med resten av huset.
Innan helgen blev det inskaffat färg. Faktiskt biltemas fasadfärg, bra pris och det visade sig att den hade fått riktigt bra betyg i flera test av fasadfärg.
I torsdagskväll, efter att tjejerna var nattade kunde jag inte låta bli att stryka lite färg på ena väggen för att se hur det skulle se ut. Plöstligt var större delar av den väggen målad och visst var det en fullträff enligt mig själv. Efter idag är det bara några plankor kvar på gavlen som inte har fått ny färg (kommer imorgon). Vad ni tycker får ni göra en egen bedömning av, men jag är jäkligt nöjd!




Ska avsluta detta redan långa inlägg med att svara på en av de vanligaste frågor vi får:
-Hur hinner ni allt?
För det första kan man nog se våra hus och hem som en hobby för oss. Vi tycker helt enkelt om att fixa hemma och vi tycker om att lägga vår tid hemma här vi trivs väldigt bra.
Sen har vi nog en väldigt traditionell uppdelning av syslor i hemmet när det kommer till renovering och bygge. Janne som aldrig sitter stilla river, bygger, gräver m.m. medan jag tar hand om markarbetet, handlar, fixar mat, fika m.m. Det är även jag som tar hand om tjejerna under tiden vi håller på. När allt byggande är på plats är det ofast jag som målar och sätter sista finishen.

Slutligen kan jag säga att en stor anledning till att vi båda kan fixa samtidigt är att våra tjejer är som de är.
De roar sig själv eller varandra i långa stunder, nästan alltid nöjda. Har vi sen tur kommer storebror och roar tjejerna en stund. Som i helgen då han tog Klara i bärselen på ryggen och Majken i handen och gick en prommenad. Väl tillbaka hade Klarat somnat och han gick sen omkring med henne sovande på ryggen i ett par timmar.


Men oftast fungerar det med att Klara sitter och pillar med något sidan om där jag är och jobbar och Majken hon leker alltid bra själv med massor med fantasi har man aldrig tråkigt och behöver aldrig underhållas.









-

Kommentarer

Populära inlägg